Óvodánkról
Bemutatkozás
„A mi óvodánk csinos kis ház,
A kapuja rácsos.
Nagy udvara bekerítve - pusztával határos.
Cserép fedi a tetejét,
A falain szép képek,
Nem is láttam szebb kis házat, amióta élek!”
Az óvoda az 1950-es évek óta működik Apajon. Az Állami Gazdaság létrejöttével igény vált a gyermekfelügyeletre, mivel a nők is elmentek dolgozni. Az évek alatt bővült, újult az óvoda. Önálló intézményként kezdte el működését, később a költségek miatt egyesülnie kellett a dömsödi óvodával. Az Önkormányzat segítségével a 2014/2015. tanévtől különváltak a Dömsöd Nagyközségi Óvodától, így mód nyílt arra, hogy mint önálló intézmény folytassa tovább tevékenységét.
Az intézmény adatai:
Elérhetőségek:
Telefon: 06 20 401 0386
E-mail cím: pitypang.ovoda@apaj.hu
Az intézmény hivatalos neve: Apaji Pitypang Óvoda
Székhelye: 2345 Apaj Óvoda u. 12.
Az Alapító, és a fenntartó, a működtető neve és címe:
Apaj Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2345 Apaj Főtér 02.
Alapítói jogokkal felruházott irányító szerv neve, székhelye:
Dömsödi Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete 2344 Dömsöd, Petőfi tér 6.
Felügyeleti szerv neve, székhelye:
Dömsödi Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete 2344 Dömsöd, Petőfi tér 6.
A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:
önállóan működő költségvetési szerv.
Az intézmény típusa: többcélú, közös igazgatási intézmény: óvoda-bölcsőde
Az intézmény gazdálkodási besorolása:
önállóan működő költségvetési szerv.
A költségvetési szerv jogállása: önálló jogi személy
A költségvetési szerv alapító okiratának kelte és száma:
1995. április 25.; 54/1995.(IV.25.) Kt.számú határozat.
A költségvetési szerv alapításának dátuma a jogfolytonosság alapján: 1948.
A költségvetési szerv közvetlen jogelődjének neve, székhelye:
Dömsöd - Apaj Óvoda Dömsöd, Dózsa György út 27/A.
Intézményvezető: Novákné Varga Györgyi
Személyi és tárgyi feltételek
Nevelési feladatainkat két csoportban valósítjuk meg, Méhecske csoportunk kis-középső, Katica csoportunk középső-nagycsoportos korosztály.
Az óvodai férőhelyek száma 50, a gyermekcsoportok száma 2. Jelenlegi kihasználtsága 50 fő. Sok segítséget és anyagi támogatást kap az óvoda a civil szervezetként működő „Az Apaji Pitypang Óvoda Gyermekeiért Egyesület”-től, a gyermekek utazási költségeit (bábszínházba, állatkertbe stb.) finanszírozzák vagy eszközök vásárlásában is segítenek.
A közoktatási szakszolgálati feladatok közül a logopédiai és gyógypedagógiai ellátást hetente 2 alkalommal az óvodába utazó pedagógusok oldják meg, ami tovább javítja a gyermekek fejlesztését, felzárkóztatását.
Személyi feltételek:
Óvodában a nevelőmunkát szakképzett, főiskolai végzettséggel rendelkező óvodapedagógusok végzik. A nevelőmunkát segítő alkalmazottak (dajkák, takarító) munkájukkal hozzájárulnak a gyermekek fejlődéséhez, a célok megvalósításához.
Szakmai kompetencia:
Óvodapedagógus: 2 fő
Óvodavezető: 1 fő
Szakirányú továbbképzési másoddiploma: 1 fő
Alapfokú számítógépes ismeretek: 2 fő
Dajkáink valamennyien szakirányú képesítéssel rendelkeznek: 2 fő
Pedagógus asszisztens 1 fő
Az óvónők és dajkák személyisége
- elhivatottság, gyermekközpontúság, szakértelem, csapatmunkára való készség, nyitottság
Tárgyi feltételek:
A tárgyi feltételeink az utóbbi évek viszonyában optimálisnak mondhatóak. Szakmai és infrastrukturális fejlesztésünk lehetővé teszik nevelési céljaink megvalósítását. EU-s pályázatunknak köszönhetően, létrejött egy modern, minden igényt kielégítő, korszerű óvoda. A régi óvodaépület új nyílászárókat kapott. A gyermekmosdókat és a csoportszobákat felújították. A játszóudvarba korszerű, biztonságos játékeszközöket telepítettek. 2017-ben a környezettudatosság jegyében az óvoda fűtése korszerűsítve lett, hőszivattyús rendszer lett kiépítve. Zöld megújuló energiának számít, az egyik legkorszerűbb fűtési megoldás. A tetőre pedig napelemek lettek felhelyezve, ami az intézmény áramfelhasználásának 90 százalékát fedezi.
Óvodai nevelésünk három kiemelkedő területre épül
- Néphagyományőrzés
- Egészséges életmódra nevelés
- A környezet megismerésére nevelés
Az óvoda gyermekközpontú nevelést folytat, amely a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik. Megértő és nem bíráskodó, együttérző, szerető figyelemmel fordulunk a gyermekekhez. A családok nevelésével összehangoltan fejlesztjük a gyermekeket, figyelembe véve életkori sajátosságait és az egyénenként változó testi és lelki szükségleteket.
Az óvodába már 10 éve, hetente egy alkalommal szakképzett logopédus és fejlesztő pedagógus foglalkozik a fejlesztésre szoruló gyermekekkel. Ennek köszönhetően a gyermekek tiszta beszéddel kerülnek be az iskolába, amely megkönnyíti iskolai tanulmányaikat.
Fontos számunkra, hogy az óvodánkba járó gyerekeket szakértelemmel, legjobb tudásunk szerint neveljük. Nevelő-oktató munkánk során mind a tervezés, mind a megvalósításkor olyan módszereket, munkaformákat, eszközöket alkalmazunk, amelyek az adott gyermekcsoportnak a legmegfelelőbbek.
Lényeges számunkra, hogy a fenntarthatóságra nevelést a mindennapi gyakorlat részévé tegyük. Arra neveljük személyes példaadással a gyerekeket, hogy tartsák tiszteletben a természeti környezetet. A környezetükkel való harmonikus kapcsolatot tanulni kell. Erre legalkalmasabb időszak a kisgyermekkor, amikor még a világra rácsodálkozó gyermek mindezt a tevékenységein keresztül sajátítja el. A játékos tanulás ereje felbecsülhetetlen és hatékonysága semmi más tanulási formához nem fogható. Az óvodánk dolgozói személyes példával pozitív mintát nyújtanak a környezettudatos magatartásra, az ökológiai szemléletformálásra, az egészséges életmód szokásainak megalapozására, az egészséges életvitelre.
A kis- középső csoportban a kiscsoportos korú gyermekek megismerkednek a közösségi szabályokkal, megtapasztalják az óvoda légkörét. A beilleszkedés, beszoktatás tempója gyermekenként változó. A játék, mozgás, éneklés, verselés, mesélés, mondókázás, alkotás közben a gyermekek megbarátkoznak a környezettel, a szokásokkal, a pajtásokkal és a közösségi élet szabályaival. A középső csoportos korú gyerekek egyre önállóbbak, örömmel végzik a kisebb megbízatásokat. Megtanítjuk nekik, hogy figyeljenek társaikra, közben erősödnek a baráti kapcsolatok. A Középső- nagycsoportba járó gyerekek már jól ismerik a csoport normáit. Megtanítjuk nekik, hogy legyenek takarékosak óvják környezetüket, váljon igényükké a rendrakás és tiszta környezet. Sokat alkotunk, kísérletezünk, s nagyon érdekes témákról beszélgetünk.
Jeles napok az óvodánkban:
-
Február eleje Farsang
- Március 6. Nemzetközi Energiatakarékossági Világnap
- Március 15. Nemzeti ünnep
- Március 22. A Víz Világnapja
- Április 22. A Föld Napja
- Április eleje Húsvét
- Május 1. Majális
- Május első napjai Anyák napja
- Május 10. Madarak és Fák Napja
- Június 5. Környezetvédelmi Világnap
- Június eleje Ballagás, Évzáró
- Június eleje Pünkösd
- Június eleje Gyermeknap
- Szeptember 3. hete Takarítási Világnap
- Szeptember 30. A népmese napja
- Október 4. Az Állatok Világnapja
- Október 23. Nemzeti ünnep
- Október vége Tökfaragó délután
- Október 31. Halloweeni cukorgyűjtés
- November 11. Márton-nap
- December 3 hete Advent
- December 6. Mikulás
- December 3. hete Karácsony
Pedagógiai program
Tevékenységközpontú óvodai pedagógiai program
Házirend
Novákné Varga Györgyi intézményvezető
|
Tweet |
