Pitypang Óvoda
Óvodánkról | Csoportok | Faliújság

Óvodánkról

Bemutatkozás

„A mi óvodánk csinos kis ház,
A kapuja rácsos.
Nagy udvara bekerítve - pusztával határos.
Cserép fedi a tetejét, 
A falain szép képek,
Nem is láttam szebb kis házat, amióta élek!”

 

Az óvoda az 1950-es évek óta működik Apajon. Az Állami Gazdaság létrejöttével igény vált a gyermekfelügyeletre, mivel a nők is elmentek dolgozni. Az évek alatt bővült, újult az óvoda. Önálló intézményként kezdte el működését, később a költségek miatt egyesülnie kellett a dömsödi óvodával. Az Önkormányzat segítségével a 2014/2015. tanévtől különváltak a Dömsöd Nagyközségi Óvodától, így mód nyílt arra, hogy mint önálló intézmény folytassa tovább tevékenységét.

Az intézmény adatai:

Elérhetőségek:

Telefon: 06 20 401 0386
E-mail cím: pitypang.ovoda@apaj.hu
Az intézmény hivatalos  neve: Apaji Pitypang Óvoda
Székhelye: 2345 Apaj Óvoda u. 12.

Az Alapító, és a fenntartó, a működtető neve és címe:
Apaj Községi Önkormányzat Képviselő-testülete 2345 Apaj Főtér 02.

Alapítói jogokkal felruházott irányító szerv neve, székhelye:
Dömsödi Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete 2344 Dömsöd, Petőfi tér 6.

Felügyeleti szerv neve, székhelye:
Dömsödi Nagyközségi Önkormányzat Képviselő-testülete 2344 Dömsöd, Petőfi tér 6.

A költségvetési szerv típus szerinti besorolása:
önállóan működő költségvetési szerv.

Az intézmény típusa: többcélú, közös igazgatási intézmény: óvoda-bölcsőde

Az intézmény gazdálkodási besorolása:
önállóan működő költségvetési szerv.

A költségvetési szerv jogállása: önálló jogi személy

A költségvetési szerv alapító okiratának kelte és száma:
1995. április 25.; 54/1995.(IV.25.) Kt.számú határozat.

A költségvetési szerv alapításának dátuma a jogfolytonosság alapján: 1948.

A költségvetési szerv közvetlen jogelődjének neve, székhelye:
Dömsöd - Apaj Óvoda  Dömsöd, Dózsa György út 27/A.

Intézményvezető: Novákné Varga Györgyi

Személyi és tárgyi feltételek

Nevelési feladatainkat két csoportban valósítjuk meg, Méhecske csoportunk kis-középső, Katica csoportunk középső-nagycsoportos korosztály.

Az óvodai férőhelyek száma 50, a gyermekcsoportok száma 2. Jelenlegi kihasználtsága 50 fő. Sok segítséget és anyagi támogatást kap az óvoda a civil szervezetként működő „Az Apaji Pitypang Óvoda Gyermekeiért Egyesület”-től, a gyermekek utazási költségeit (bábszínházba, állatkertbe stb.) finanszírozzák vagy eszközök vásárlásában is segítenek.

A közoktatási szakszolgálati feladatok közül a logopédiai és gyógypedagógiai ellátást hetente 2 alkalommal az óvodába utazó pedagógusok oldják meg, ami tovább javítja a gyermekek fejlesztését, felzárkóztatását.

Személyi feltételek:

Óvodában a nevelőmunkát szakképzett, főiskolai végzettséggel rendelkező óvodapedagógusok végzik. A nevelőmunkát segítő alkalmazottak (dajkák, takarító) munkájukkal hozzájárulnak a gyermekek fejlődéséhez, a célok megvalósításához.

Szakmai kompetencia:

              Óvodapedagógus:                                                                                 2 fő

              Óvodavezető:                                                                                        1 fő

              Szakirányú továbbképzési másoddiploma:                                           1 fő

              Alapfokú számítógépes ismeretek:                                                        2 fő

              Dajkáink valamennyien szakirányú képesítéssel rendelkeznek:           2 fő

              Pedagógus asszisztens                                                                         1 fő

 

Az óvónők és dajkák személyisége

- elhivatottság, gyermekközpontúság, szakértelem, csapatmunkára való készség, nyitottság

Tárgyi feltételek:

A tárgyi feltételeink az utóbbi évek viszonyában optimálisnak mondhatóak. Szakmai és infrastrukturális fejlesztésünk lehetővé teszik nevelési céljaink megvalósítását. EU-s pályázatunknak köszönhetően, létrejött egy modern, minden igényt kielégítő, korszerű óvoda. A régi óvodaépület új nyílászárókat kapott. A gyermekmosdókat és a csoportszobákat felújították. A játszóudvarba korszerű, biztonságos játékeszközöket telepítettek. 2017-ben a környezettudatosság jegyében az óvoda fűtése korszerűsítve lett, hőszivattyús rendszer lett kiépítve. Zöld megújuló energiának számít, az egyik legkorszerűbb fűtési megoldás. A tetőre pedig napelemek lettek felhelyezve, ami az intézmény áramfelhasználásának 90 százalékát fedezi.

Óvodai nevelésünk három kiemelkedő területre épül

  1. Néphagyományőrzés
  2. Egészséges életmódra nevelés
  3. A környezet megismerésére nevelés

Az óvoda gyermekközpontú nevelést folytat, amely a gyermeki személyiség kibontakoztatására törekszik. Megértő és nem bíráskodó, együttérző, szerető figyelemmel fordulunk a gyermekekhez. A családok nevelésével összehangoltan fejlesztjük a gyermekeket, figyelembe véve életkori sajátosságait és az egyénenként változó testi és lelki szükségleteket.

Az óvodába már 10 éve, hetente egy alkalommal szakképzett logopédus és fejlesztő pedagógus foglalkozik a fejlesztésre szoruló gyermekekkel. Ennek köszönhetően a gyermekek tiszta beszéddel kerülnek be az iskolába, amely megkönnyíti iskolai tanulmányaikat.

Fontos számunkra, hogy az óvodánkba járó gyerekeket szakértelemmel, legjobb tudásunk szerint neveljük. Nevelő-oktató munkánk során mind a tervezés, mind a megvalósításkor olyan módszereket, munkaformákat, eszközöket alkalmazunk, amelyek az adott gyermekcsoportnak a legmegfelelőbbek. 

Lényeges számunkra, hogy a fenntarthatóságra nevelést a mindennapi gyakorlat részévé tegyük. Arra neveljük személyes példaadással a gyerekeket, hogy tartsák  tiszteletben a természeti környezetet. A környezetükkel való harmonikus kapcsolatot tanulni kell. Erre legalkalmasabb időszak a kisgyermekkor, amikor még a világra rácsodálkozó gyermek mindezt a tevékenységein keresztül sajátítja el. A játékos tanulás ereje felbecsülhetetlen és hatékonysága semmi más tanulási formához nem fogható. Az óvodánk dolgozói személyes példával pozitív mintát nyújtanak a környezettudatos magatartásra, az ökológiai szemléletformálásra, az egészséges életmód szokásainak megalapozására, az egészséges életvitelre.

A kis- középső csoportban a kiscsoportos korú gyermekek megismerkednek a közösségi szabályokkal, megtapasztalják  az óvoda légkörét. A beilleszkedés, beszoktatás tempója gyermekenként változó. A  játék, mozgás, éneklés, verselés, mesélés, mondókázás, alkotás közben a gyermekek megbarátkoznak a környezettel, a szokásokkal, a pajtásokkal és a közösségi élet szabályaival. A középső csoportos korú gyerekek egyre önállóbbak, örömmel végzik a kisebb megbízatásokat. Megtanítjuk nekik, hogy figyeljenek társaikra, közben erősödnek a baráti kapcsolatok. A Középső- nagycsoportba járó gyerekek már jól ismerik a csoport normáit. Megtanítjuk nekik, hogy legyenek takarékosak óvják környezetüket, váljon igényükké a rendrakás és tiszta környezet. Sokat alkotunk, kísérletezünk, s nagyon érdekes témákról beszélgetünk. 

Jeles napok az óvodánkban:

  • Február eleje Farsang

  • Március 6. Nemzetközi Energiatakarékossági Világnap
  • Március 15. Nemzeti ünnep
  • Március 22. A Víz Világnapja
  • Április 22. A Föld Napja
  • Április eleje Húsvét
  • Május 1. Majális
  • Május első napjai Anyák napja
  • Május 10. Madarak és Fák Napja
  • Június 5. Környezetvédelmi Világnap
  • Június eleje Ballagás, Évzáró
  • Június eleje Pünkösd
  • Június eleje Gyermeknap
  • Szeptember 3. hete Takarítási Világnap
  • Szeptember 30. A népmese napja
  • Október 4. Az Állatok Világnapja
  • Október 23. Nemzeti ünnep
  • Október vége Tökfaragó délután
  • Október 31. Halloweeni cukorgyűjtés
  • November 11. Márton-nap
  • December 3 hete Advent
  • December 6. Mikulás
  • December 3. hete Karácsony

Pedagógiai program

Tevékenységközpontú óvodai pedagógiai program

Házirend

Házirend

Novákné Varga Györgyi intézményvezető